کاریکاتورهای طنز جالب

 

 

 

ما که قبول نشدیم اما اینایی که با زور قبول شدن این شکلی میشن . میدونی چرا ؟ 

چون میرن university نیشخند

اول پسرا

 

حالا دختر خانوما رو ببین

 

نیشخندسلام من خودم امسال کنکور داشتم اما رتبم خوب نشد اما یه دلیله قانع کننده پیدا کردم

 

چرا که سال فقط 365 روز است. در حالی که:

1) سال 52 جمعه داریم و میدانید که جمعه ها فقط برای استراحت است به این ترتیب 313 روز باقی میماند

2) حداقل 50 روز مربوط به تعطیلات تابستانی است که به دلیل گرمای هوا مطالعه ی دقیق برای یک فرد نرمال مشکل است. بنابراین۲۶۳ روز دیگر باقی میماند

3) در هر روز 8 ساعت خواب برای بدن لازم است که جمعا" 122 روز میشود. بنابراین 141 روز باقی میماند

4) اما سلامتی جسم و روح روزانه 1 ساعت تفریح را میطلبد که جمعا" 15 روز میشود. پس 126 در روز باقی میماند.

5) طبیعتا" 2 ساعت در روز برای خوردن غذا لازم است که در کل 30 روز میشود. پس 96 روز باقیمیماند

6) 1 ساعت در روز برای گفتگو و تبادل افکار به صورت تلفنی لازم است. چرا که انسان موجودی اجتماعی است. این خود 15 روز است. پس 81 روز باقی میماند

 

7) روزهای امتحان 35 روز از سال را به خود اختصاص میدهند. پس 46 روز باقی میماند.

 

8) تعطیلات نوروز و اعیاد مختلف دست کم 30 روز در سال هستند. پس 16 روز باقی میماند.



9) در سال شما 10 روز را به بازی میگذرانید. پس 6 روز باقی میماند

 

10) در سال حداقل 3 روز به بیماری طی میشود و 3 روز دیگر باقی است .



11) سینما رفتن و سایر امور شخصی هم 2 روز را در بر میگیرند. پس 1 روز باقی میماند

 

12) 1 روز باقی مانده همان روز تولد شماست. چگونه میتوان در آن روز درس خواند؟!!خنده

!! نوشته شده توسط محمدرضا | ۸:٢۸ ‎ب.ظ | ۱۳۸۸/٥/٢٦ نظرات ()

چند راه مفید برای آنکه اعتماد به نفس شما افزایش یابد:

(مقدمه :انسان یک موجود اجتماعی است که برای پیشبرد و بقای خود در جامعه نیاز به عناصر خاصی دارد.از جمله ی این عناصر می توان به اعتماد به نفس ، محبوبیت ، ویژگی های جسمانی ، میزان تحصیلات و خیلی چیزهای دیگریاد کرد.طی این مقاله من سعی خواهم کرد راه هایی که باعث افزایش اعتماد به نفس می شود را تا حدی که اندیشه ام اجازه دهد به اختصار بیان کنم.مسلما ایده های جالب دیگری نیز می تواند موجب افزایش اعتماد به نفس شود. استدعای این را دارم در صورتی که تمایل دارید ایده های خود را برایم بفرستید.تا این متن را دوباره ویرایش کنم.)

1)هر چند وقت یک بار چند نفس عمیق بکشید .چشم هایتان را ببندید و بر عکس از 100 تا 1 بشمارید.(حداقل روزی 2 بار) 

2)ویژگی های بارز و نیک خود را صادقانه برای آشنایانتان بیان کنید.البته به گونه ای که آن ها فکر اینکه شما دارید از خودتان تعریف می کنید را نکنند. 

3)کلمات را با نوعی آهستگی بیان کنید .به نوعی دیگر کلمه به کلمه صحبت کنیم.در حقیقت با این کار بر روی هر کلمه تکیه می شود.این باعث این شده که شما خود به خود برای هر واژه ای که به زبان می آورید ارزشی قائل باشید و متقابلا شنونده ی شما نیز همین ارزش را می پذیرد.این فرایند ها موجب افزایش اعتماد به نفس می گردد.

4)هر چند وقت 3 یا 4 بار به خود بگویید "من از اعتماد به نفس بالایی بر خوردار هستم."

5)اگر در بحثی بین چند نفر شرکت کرده اید حتما راجع به آن فکر کنید و ایده ی خود را با صراحت بیان کنید.(اگر فکر می کنید میترسید هیچ عیبی نداره.به خود بگویید که بزای یک بار هم که شده می خواهم دل به دریا بزنم.)

6)همیشه سعی کنیم کمی بلند تر از حد معمول صحبت کنیم.(البته فریاد نزنیم...)

7)خود را آراسته و لباس هایمان را مرتب کنیم.

8)به خود عطر بزنیم.

9)سرعت راه رفتن خودمان را 20% افزایش دهیم.

10)ورزش کنیم.

در پایان تاکید می کنم که اگر فکر کردید که در صحبت کردن با کسی با اعتماد به نفس پایین ظاهر شده اید فراموشش کنید.و دیگر آن گفتگو را در ذهن خود مرور نکنید.

!! نوشته شده توسط محمدرضا | ٢:٠٢ ‎ب.ظ | ۱۳۸۸/٥/٢٤ نظرات ()

قابل توجه خانم ها

قابل توجه خانم ها از 0 تا 100 در 4 ثانیه !!
 
یک روز خانمی که ماشینش قدیمی و خراب شده بود تصمیم گرفت که یه جوری به شوهرش غیر مستقیم بگه که یک ماشین نو می خواهد. به شوهرش میگه عزیزم روز تولدم نزدیکه. لطفا برام یه چیزی بخر که صفر تا صد رو تو 4 ثانیه بره و رنگش هم آبی باشه.
نقطه ها رو دنبال کنید برید پایین تا ببینید شوهرش براش چی خرید! نخندید لطفا!!
.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

 بیا تو بندر (Bia2BND.ir)

!! نوشته شده توسط محمدرضا | ۱:٢٦ ‎ب.ظ | ۱۳۸۸/٥/٢٢ نظرات ()

با کارمندان تکرو سازمان چگونه رفتار کنیم؟

با کارمندان تکرو سازمان چگونه رفتار کنیم؟ 


با کارمندان تکرو سازمان چگونه رفتار کنیم؟


مترجم : زارع، حسن


سال انتشار : 1386


چکیده


 این مقاله ویژگی ها و اثرات افراد و کارمندان تک رو را در یک سازمان، تیم یا گروه را بررسی می کند و خط مشی هایی برای مدیریت و رفتار با افراد تکرو ارائه می نماید.


منبع : (منبع اصلی) http://www.work911.com، (منبع ترجمه) روزنامه همشهری،‌ چهارشنبه 9 خرداد 1386، سال پانزدهم، شماره 4281، صفحه 23.کلیدواژه : کارمند تک رو ؛ خط مشی رفتار با کارمند تکرو ؛ مدیریت افراد تکرو


-------------------------------------------------------------------------


 1- کارمند تکرو در سازمان، گروه یا تیم


فرد تک‌‌رو سعی دارد از مسیر خودش پیش برود و همیشه می‌خواهد اندکی جلوتر از دیگر اعضای گروه گام بردارد. او تمایل به مستقل بودن دارد و هرگز به‌طور کامل با دیگر اعضای گروه همراه نمی‌شود. انسان تک‌رو معمولاً در راه انجام امور موانعی را ایجاد می‌کند و همیشه به دنبال راه‌های متمایزی برای انجام امور می‌گردد، اگرچه گاهی اوقات این‌راه‌های متمایز مؤثر نمی‌باشند.


 مدیریت بر کارکنان تک‌رویی که به نظر می‌رسد نسبت به قوانین عمومی، رویه سازمانی، قدرت مافوق خود و یا حتی پاداش‌ها و تنبیهات بی‌تفاوت هستند، مشکل است. کارمند تک‌رو همکاری بی‌شماری با سازمان دارد، به خاطر این که او اغلب به عنوان انسان مزاحمی که دیگران را تشویق می‌کند و یا حتی شخصی که به دیگران فشار می‌آورد که به‌طور متفاوت فکر کنند، عمل می‌کند.


 متأسفانه کارمندان تک‌رو همچنین می‌توانند به عنوان انسان‌های تحمیل کننده، پرخاشگر و یا حتی نفرت‌انگیز ظاهر شوند و در بدترین موقعیت‌ها، آنها می‌توانند کابوس‌های مرتبی را برای کسانی که باید بر آنها مدیریت کنند، فراهم آورند.


 سازمان‌ها برای این که دگرگون شوند، نیاز دارند که بتوانند خودشان را بیازمایند. ممکن است آنچه که در سال‌های گذشته انجام می‌شده در این سال کارایی نداشته باشد. تحقیق در سازمان‌های موفق به ما نشان می‌دهد که آنها قادر بودند هنگامی که نیاز داشتند خودشان را متحول کنند.


 متأسفانه بعضی از سازمان‌ها به‌خصوص سازمان‌های دولتی، میل و اشتیاق به تکرار روش‌های قدیمی دارند، حتی اگر این روش‌های قدیمی مدت زیادی بهترین روش نبوده باشند. رکود سازمانی، سازمان را عقب نگه می‌دارد و حتی موجودیت سازمان را تهدید می‌کند.


 کارمندان تک‌رو برای خنثی کردن رکود تلاش می‌کنند. آنها دائماً در حال پرسش هستند و اغلب اوقات این پرسش‌ها انتقادآمیز است. کارمندان تک‌روی خوب اغلب راه‌حل‌ها و پیشنهاداتی را برای حل مشکلات ارائه می‌کنند، که به دلیل استدلال‌های قدرتمند آنها را به سختی می‌توان رد کرد.


 یکی از محکم‌ترین کمک‌های کارمند تک‌رو این است که می‌تواند اطرافیان خود را به تجزیه و تحلیل و ارزیابی مضمون فرضیات اصلی گروه وادار کند. ویژگی خوب کارمند تک‌رو این است که می‌تواند وجدان سازمان شود.


 ارتباط بین مدیر و کارمند تک‌رو می‌تواند مفید و به‌طور نسبی جدا از دشمنی و کینه باشد، مشروط بر آن که کارمند تک‌رو در محیطی که از همکاری‌هایش قدردانی کنند، کار و فعالیت کند.


 متأسفانه، این همکاری‌ها همراه با یک هزینه رخ می‌دهد. زیرا کارمندان تک‌رو میل به پرحرفی و رک بودن بالایی دارند، آنها مایلند که گروه و سازمان را مختل کنند، به‌خصوص در سازمان‌هایی که تحمل کمتری برای تضاد و کشمکش وجود دارد، مدیریت این افراد بسیار سخت است و حتی ممکن است دستورالعمل‌های مدیرانشان را نادیده بگیرند.


 مسأله گیج‌کننده‌تر این است که در حقیقت کارمندان تک‌رو نمی‌توانند عضو خوبی به خصوص برای کارهای گروهی باشند، پرخاشگری و روش ارتباطی کند آنها مردم را در سکوت نگه می‌دارد و همکاری‌هایشان در اجتماعات گروهی می‌تواند خشمگین کننده باشد، به طوری که به نظر می‌رسد از ارتباطات گروهی فراری هستند. بعضی مواقع تصمیمات گرفته شده از سوی مدیر یا گروه، توسط آنها نادیده گرفته می‌شود.


  زشت همیشه زشت است. وقتی که کارمندان تک‌رو بسیار کاردان و زیرک هستند، آنها می‌توانند به مقدار زیادی همکاری و کمک مثبت ارائه دهند و اغلب اوقات در حقیقت کارمندان تک‌رو نسبت به انجام آنچه که به آنها واگذار شده بسیار خوب و عالی هستند. اما کارمندان تک‌رویی که زیرک و کاردان نیستند، همکاریشان تقریباً همیشه منفی خواهد بود. کارمندان تک‌رو مقدار زیادی تعارض و ناامیدی را بدون مطرح کردن هر چیز با ارزش یا ایده‌هایی که مفید باشند به وجود می‌آورند. این گونه کارمندان در مسایل اجرایی سست پایه و سخت‌گیر هستند.


 دومین وضعیت زشت زمانی اتفاق می‌افتد که سازمان، همکاری‌های ماجراجویانه کارمند تک‌رو را تشخیص ندهد. در طول این دوره زمانی، کارمند تک‌رو از تک‌روی به سوی فدایی و قربانی شدن و افسارگسیختگی حرکت می‌کند و در هر مرحله صبر و بردباری سازمان نسبت به رفتار به ظاهر کنترل‌ناپدیر کارمند تک‌رو کمتر و کارمند تک‌رو قویتر و کنترل‌ناپذیر می‌شود.


 2- خط مشی های رفتار با کارمندان تک رو


مدیران می‌توانند برنامه‌های وسیعی را برای مهار کردن قدرت و انرژی کارمند تک‌رو بکار گیرند. خط مشی مدیر، خوبی، بدی و یا زشتی اعمال و رفتار کارمند تک‌رو را تعیین می‌کند. در زیر بعضی از خط‌مشی‌ها آمده است:


 اخطارهای خود را رک و صریح اعلام کنید: ممکن نیست شما بتوانید کارمند تک‌رو را در یک وضعیت معین قرار دهید، ولی می‌توانید او را راهنمایی کنید. رمز آن در این است که دیدگاه شما در باره چگونگی سهیم کردن او در تشکیلات سازمان روشن شود و تشخیص دهید که همکاری وی ممکن است با دیگر کارمندان متفاوت باشد. کارمند تک‌رو نیازمند است که بداند شما از او چه انتظاراتی دارید و چه چیزهایی نیاز دارید.


کار کردن برای برقراری ارتباط نه ایجاد قدرت و نفوذ: قدرت و مقام اداری شما ممکن نیست اثرات زیادی برکارمند تک‌رو داشته باشد. انتظار نداشته باشید که او به خواسته‌های شما به سادگی و به خاطر این که شما رئیس او هستید، تن دهد. اما چه چیزهایی در توسعه ارتباط شما با این قبیل کارمندان و دو طرفه کردن ارتباط مؤثر خواهد بود؟ گفت و شنود دو طرفه ابزار شماست. نخست باید به آنچه کارمند تک‌رو می‌گوید با میل و رضایت گوش داد. این بدان معنی است که سؤالات زیادی رد و بدل شود. همچنین بدین معنی است که نشان دهید همکاری‌هایش را گرامی می‌دارید.


نصیحت و انتقاد: کارمندان تک‌رو معمولاً قصد ندارند که چالش‌انگیز باشند. ولی آنها این‌طور ظاهر می‌شوند، زیرا آنها به سادگی در باره این که چه‌طور ممکن است نسبت به پیرامونشان موثر باشند فکر نمی‌کنند. به همین دلیل، مهم است که مورد انتقاد و نصیحت قرار گیرند، تا در مورد آنچه که انجام می‌دهند، دقت کنند. چنانچه حضور کارمند تک‌رو در یک جلسه زیان‌بخش است، باید به او تذکر داده شود. بهترین راه برای نصیحت و انتقاد از یک کارمند تک‌رو این است که در مورد ارزش‌ها و اصول اساسی سازمان با او صحبت کنید و سپس به سمت هدف مشخصی حرکت کنید. نصیحت فقط در مورد رفتار منفی نمی‌باشد و مدیر نیاز دارد به کارمند تک‌رو اجازه دهد تا بداند همکاری‌های خارق‌العاده او قابل قدردانی و ارزشمند است. چنانچه شما قصد دارید همکاری مثبت کارمند تک‌رو را حفظ نمایید، ضروری است که به او اجازه دهید تا نسبت به مشکلات رفتاری خود آگاه شود.


ارتباط دوستانه با انسان بدخو: اگر کارمند تک‌روی شما بدخو، بی‌تجربه و زیان‌بخش است و خیلی لایق و شایسته نیست، شما مشکل برجسته‌ای دارید. مشکل این است که این شخص خود را مجاز بداند که بدون اعتنا به مافوق و داشتن همکاری مثبت کار خود را پیش ببرد و به همین دلیل تمام سازمان می‌تواند مسموم باشد. موقعیت‌هایی وجود خواهد داشت که بهترین مسیر برای فعالیت است و کسانی که در این مسیر حرکت می‌کنند تشویق می‌شوند، مخصوصاً اگر آنها دائماً افرادی نفاق‌افکن باشند.


پشتیبانی و حمایت: به خاطر داشته باشید که کارمند تک‌رو میل به وابستگی گروهی ندارد و بنابر این از حمایت بسیاری از گروه‌ها برخوردار نیست. او به عقاید و توانایی خودش بیشتر از حمایت‌های گروهی اعتماد دارد. چنانچه شما از همکاری‌های کارمند تک‌روی خود قدردانی کنید، شما نیاز خواهید داشت که این همکاری‌ها را به بیشتر کارمندهای مورد قبول، به خصوص در مشاغل و اجتماعات گروهی خاطرنشان کنید و نشان دهید که برای عقاید و خلاقیت او ارزش قائل هستید، حتی اگر روش او را دوست نداشته باشید.


آزمون محدودیت‌ها: کارمند تک‌رویی که در حال پیشرفت است نیاز دارد که به او یادآور شود اهداف سازمانی وجود دارند که خیلی مهم هستند. کمک به کارمند تک‌رو، او را بر روی این اهداف متمرکز می‌کند. دقت کنید بدون توجه به اصول و عقایدی که ممکن است یک کارمند تک‌رو داشته باشد، با او به‌طور مستبدانه برخورد نکنید. کارمند تک‌رو می‌تواند در امور مربوط به سازمان همکاری مثبت یا منفی داشته باشد و می‌تواند برای هر مدیر نعمت و یا مصیبت باشد. در بسیاری از تصمیماتی که شما خواهید گرفت این مسأله وجود دارد که سازمان و مدیر چه‌طور تغییر جهت‌های کارمند تک‌رو را تحمل می‌کنند. چنانچه شما بتوانید انرژی کارمند تک‌رو را مهار کنید و نیروی او را تسلیم خود نمایید، او می‌تواند نقش مهمی را در کمک به سازمان ایفا کند و کم‌تحرکی و رکود را دور بیاندازد و به سمت تغییر خود حرکت کند.

!! نوشته شده توسط محمدرضا | ۱۱:٥٤ ‎ب.ظ | ۱۳۸۸/٥/۱٧ نظرات ()

ده درس مهم در زمینه تجارت اینترنتی

ده درس مهم در زمینه تجارت اینترنتی       

 

توسط: محمود بشاش www.mahmoodb.com

 

درس اول

یکی از کارهائی که باید اولویت بالائی برای شما داشته باشد، جمع آوری آدرس پست الکترونیک بازدید کنندگان سایت شما است. از زمان شروع سایت، به جمع آوری آدرسها بپردازید. تهیه یک لیست از مشتریان بالقوه خدمات شما، یک باید است. هرچند ارائه یک خبرنامه الکترونیک بسیار عالی است ولی خیلی ضروری نیست. شما می توانید به لیست خود، تغییرات سایت، محصولات جدید یا هرچیز دیگری که دوست دارید ارسال کنید.

توجه داشته باشید که تا زمانی که لیست شما کوچک است، می توانید آنرا توسط نرم افزار پست الکترونیک موجود در رایانه خود پیش ببرید ولی وقتی لیست شما بزرگ شود، مثلا از 100 آدرس بیشتر شود، دیگر باید به دنبال ابزارهای مخصوص مدیریت لیست باشید و یا از سایت های مخصوص این کار استفاده کنید

درس دوم

سایت شما ممکن است باعث پیروزی یا شکست شما شود. یک سایت با ظاهر حرفه ای نقش اساسی در موفقیت شما دارد. اگر در طراحی یک سایت حرفه ای چندان مهارت ندارید، حتما یک نفر حرفه ای برای این کار استخدام کنید. توجه داشته باشید که سایت حرفه ای به معنی یک سایت با امکانات گرافیکی بالا و بخشهای متحرک و یا حتی بخشهای Flash نیست. سایت حرفه ای در نگاه اول ممکن است خیلی هم ساده به نظر آید ولی ساختارمناسب، راحتی حرکت در سایت، دسترسی سریع به اطلاعات، سرعت بالا آمدن مناسب (مخصوصا با خطوط نه چندان مناسب ما)، وجود خدمات مناسب، خدمات پشتیبانی مناسب، پشتیبانی مناسب از زبان های مختلف و پارامتر های متعدد دیگری در حرفه ای شدن سایت شما موثر هستند. وجود یک مشاور در این زمینه در کنار شما، خیلی به شما کمک می کند.

 

درس سوم

اگر می خواهید پول زیادی بدست آورید، باید یک بازار خاص را انتخاب کنید که نیاز ویژه ای از مشتری را پاسخ دهد. مردم محصولات و خدماتی که نیاز شخصی آنها را پاسخ دهند خیلی دوست دارند. اگر شما نفر اول در برآوردن این نیاز باشید، برنده هستید. سعی نکنید در سایت خود همه جور خدمات یا محصولات را ارائه کنید. مثلا برای خرید کتاب، یک سایت فرهنگی که روی فروش کتاب متمرکز است را انتخاب می کنید یا یک سایت که از فروش گل و اسباب بازی گرفته تا فروش لوازم منزل و شوکلات و کتاب ؟ حتی آمازون که همه چیز می فروشد، هنوز به عنوان یک کتاب فروشی شناخته می شود تا یک اسباب بازی فروشی.

 

درس چهارم

ایجاد ترافیک بالا برای سایت شما نیاز به صرف وقت و هزینه دارد. کلید ایجاد ترافیک بالا برای سایت شما، برقراری هرچه بیشتر ارتباط از سایر سایتها به سایت شما است. هرچند لیست شدن در موتورهای جستجو اولین قدم شما باید باشد ولی نباید به آن اکتفا کنید. دو روش خوب برای ایجاد ترافیک به سایت شما عبارت است از :

- برنامه همکاری فروش (Affiliate program) – چنین برنامه ای به برقراری صدها و حتی هزاران ارتباط از سایر سایتها به سایت شما کمک می کند. موضوع از این قرار است که شما برنامه ای طراحی می کنید که هرکس که خدمات و محصولات شما را از طریق سایت خود بفروشد، درصدی از فروش به او تعلق می گیرد. حتی برخی برنامه ها، در جلب مشتری، حتی اگر فروشی هم صورت نگیرد، پول می دهند.

- ارائه خدمات و محصولات رایگان – ارائه چنین امکانات رایگانی به جذب ترافیک زیاد به سایت شما کمک خوبی می کند. مثلا ارائه مقالات رایگان که دیگران بتوانند در سایت خود از آنها استفاده کنند و به سایت شما ارتباط دهند. کتاب های الکترونیک رایگان، نرم افزار، فایل های صوتی که بتوانند در Flash از آنها استفاده کنند، ملودی های طراحی شده برای گوشی های موبایل و خیلی چیزهای جذاب دیگر.

 

درس پنجم

فروش محصولات و خدمات خودتان خیلی از فروش برای بقیه، سود آورتر است. برخی از برترین اقلام قابل فروش در اینترنت عبارتند از :

 

- نرم افزار

- اطلاعات

- سایت های اختصاصی

- خدمات اینترنت

 

درس ششم

معمولا مردم دوست ندارند که در معرض فروش قرار گیرند و در مقابل آن مقاومت می کنند. شما خیلی موفق تر خواهید بود اگر در جهت ارائه کمک به مشتریان خود حرکت کنید. این کار با نوشتن مقالات مفید، دوره های آموزشی و یا حتی با حضور فعال در اتاق های گفتگوی مناسب با خدمات شما حاصل می شود. اعتماد، حرف اول را در تجارت اینترنتی می زند. شما باید در میان مخاطبین خود، اعتبار کسب کنید. اگر مشتری احساس کند که شما قبل از فکر کردن به فروش به او و بدست آوردن پول، می خواهید مشکل او را شناسائی کنید و به او در رفع نیازش، کمک کنید، خیلی راحت تر به شما اعتماد می کند.

 

درس هفتم

خودکار کردن کارها، وقت با ارزش شما را حفظ می کند. هرچند در تجارت، خیلی کارها را باید شخصا انجام دهید و درگیر آنها شوید، خیلی کارها را هم می توان خودکار کرد، مثل :

 

- مدیریت لیست آدرسها

- پیگیری ها با مشتری

- پیام های خوش آمد گوئی

- پیغام های تشکر

- پیگیری سفارش ها

- تایید سفارش ها

 

این کار با استفاده از سیستم های پاسخ گوی خودکار، کدها و برنامه های نرم افزاری قابل حصول است.

 

درس هشتم

سازمان مناسب کار، یک دلیل اصلی موفقیت تجارت شما است.

 

- یک برنامه کاری زمان بندی شده برای هر روز خود تنظیم کنید.

- از برنامه دریافت پست الکترونیک با قابلیت طبقه بندی نامه های دریافتی در زیر شاخه های مختلف استفاده کنید.

- فایل ها و شاخه های موجود در رایانه خود را برای دسترسی راحت تر و سریع تر، تنظیم کنید.

- یک صفحه "سوال و جواب های مکرر" برای سایت خود طراحی کنید.

- برای پیام هائی که بصورت متناوب ارسال می کنید، یک ساختار مشخص تعریف کنید.

- در رایانه خود یک صفحه شامل اطلاعات ورود به سایت هائی که با آنها همکاری دارید و آدرس وب آنها برای دسترسی راحت تر، تهیه کنید.

 

درس نهم

بالاترین اولویت برای شما باید خدمات پس از فروش مناسب و رضایت کامل مشتری باشد. هرچند داریم در مورد دنیای اینترنت صحبت می کنیم ولی با مردمی که در دنیای واقعی زندگی می کنند سروکار داریم. خیلی هم به ارتباط های مصنوعی و نرم افزاری و پست الکترونیک تکیه نکنید. خیلی از بازدید کنندگان سایت شما می خواهند با یک تفر در بخش خدمات مشتری شما حرف بزنند و بعد خرید کنند. از امکانات پشتیبانی زنده (Live Agent) در سایت خود استفاده کنید.

 

درس دهم

برای بدست آوردن پول، باید پول خرج کنید. شما باید در موارد زیر با دست باز سرمایه گذاری کنید :

- رایانه

- دسترسی به اینترنت

- نرم افزار

- ثبت دامنه

- میزبانی سایت

- آموزش شامل کتاب، سی دی و غیره

- تبلیغات    

!! نوشته شده توسط محمدرضا | ٦:۳٢ ‎ب.ظ | ۱۳۸۸/٥/۱٤ نظرات ()

7عادت مردمان موثر

 

 

7عادت مردمان موثر
محمود کریمی karimi@iiits.org 
سیده نونا میرخانیmirkhani@iiits.org

چکیده 
TRIZ به معنای تئوری حل مسئله به روش ابداعی است. گنریش آلتشولر برای اولین بار در سال 1946 این تئوری را با طرح این نظریه که قوانین عمومی برای نوآوری وجود دارند که پایه و اساس نوآوریهای خلاقانه هستند و به پیشرفت فناوری منجر می شوند. مورد بررسی قرار داد. با مجهزشدن به قوانین و الگو توسعه سیستم های این تکنیک، مردم می آموزند که چگونه می توان دست به خلاقیت و نوآوری زد، فرایند نوآوری را پیش بینی کرد و در مسیر آن گام برداشت.

کتاب هفت عادت مردمان موثر، نوشته استفان کاوی، یکی از مطرح ترین کتابهای منتشرشده در زمینه مدیریت و روان شناسی انسانهاست که نویسنده در آن به هفت عادت مردمان موثر اشاره کرده است که دارای یک سیر تحولی از رشد شخصی (سه عادت اول) تا کار گروهی، همکاری و ارتباطات (سه عادت دوم) و در نهایت دوباره سازی و یکپارچه کردن همه عادتها (عادت هفتم) هستند.

در این نوشته، سعی شده است برخی اصول و مفاهیم تئوری حل مسئله به روش ابداعی با هفت عادت ذکر شده در کتاب هفت عادت مردمان موثر مورد مقایسه تطبیقی قرار گیرد.

مقدمه
تئوری حل مسئله به روش ابداعی (THEORY OF INVENTIVE PROBLEM SOLVING = TIPS) و TRIZ سر واژه عبارتی به همین معنا در زبان روسی است. توسعه TRIZ از سال 1946 توسط گنریش آلتشولر (GENRISH ALTSHULLER) و همکارانش در شوروی سابق آغاز شد و در حال حاضر نیز در بسیاری از نقاط دنیا در حال فراگیری، به کارگیری و توسعه است.

پژوهش در مورد TRIZ، ابتدا با این نظریه شروع شد: قوانین عمومی برای نوآوری وجود دارند که پایه و اساس نوآوریهای خلاقانه هستند و به پیشرفت فناوری منجر می شوند. اگر این قوانین به درستی شناسایی، دسته بندی و کدگذاری شوند، می توانند به مردم بیاموزند که چگونه می توان فرایند نوآوری را پیش بینی کرد و هرچه بیشتر در مسیر آن گام برداشت. این تحقیقات در مقاطع و سطوح مختلفی طی 50 سال صورت پذیرفت. بیش از دو میلیون سند اختراع(PATENT) بررسی و طبقه بندی شد و سپس به منظور تحلیل آنها و شناسایی قوانین نوآوری و سطح بندی مسایل و اختراعات، مورد مطالعه قرار گرفت. سه نتیجه اصلی این پژوهشها، به قرار زیراست:

1 - مسایل و راه حلهای آنها، در صنایع و علوم مختلف تکرار می شوند؛
2 - الگوهای تکامل فنی، در صنایع و علوم گوناگون تکرارپذیرند؛
3 - نوآوریها و اختراعات انجام شده در یک حوزه علمی، بر دیگر عرصه ها و زمینه های دانش تاثیر می گذارند.
در به کارگیری این تئوری، هرسه یافته برای ایجاد و توسعه یک محصول، خدمت یا سیستم به کار گرفته می شوند.
شرکتهای بزرگ و کوچک بسیاری از TRIZ استفاده می کنند. این شرکتها، این تئوری را در سطوح مختلفی مانند حل مسایل واقعی، مشکلات روزمره و عملیاتی و پیش بینی و تصمیم گیری درباره جهت گیریهای آینده فناوری به کار می گیرند. این تئوری در شرکتهایی چون فورد، زیراکس، هوندا، موتورولا، زیمنس، فیلیپس، ال جی، سامسونگ، میتسوبیشی، کداک، فوجی فیلم، سونی و صدها کمپانی دیگر، در حال اجراست.
باتوجه به نوپابودن این تئوری در ایران، مقاله زیر به منظور آشنایی با گستره آن از طریق موضوعی آشناتر انتخاب شده است. در این نوشته، برخی از اصول و مفاهیم TRIZ با کتاب مدیریتی هفت عادت مردمان موثر مورد مقایسه تطبیقی قرار گرفته است.

.39*موسوم به ماتریس تضادها است. TRIZ برای مسایل مدیریتی نیز 31 پارامتر و 40 استراتژی خلاق را معرفی می کند و برای حل مسایل مدیریتی از ماتریس 31F،31موسوم به ماتریس(WIN-WIN) برنده - برنده بهره می گیرد. 

سیر تحول 7 عادت 
کتاب هفت عادت مردمان موثر، نوشته استفان کاوی یکی از کتابهای بدون تاریخ مصرف و همیشه قــــابل استفاده در زمینه روان شناسی انسانها است. در فاصله کوتاهی پس از انتشار اولین چاپ این کتاب در سال 1989، میلونها نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفته است. به منظور مطابقت دادن مفاهیمTRIZ با آنچه در این کتاب ارزشمند آمده است، آن را مــورد مطالعه و بازخوانی قرار داده ایم.

اغلب TRIZیک رویکرد بسیار فنی برای حل مسایل به نظر می آید و به همین دلیل نیز در قیاس با روابط ملموس انسانی، موثر تصور می شود. 
اگرچه حقیقت این است که مطابقت ها و مشترکات بسیاری بین رویکردهای تشریح شده هفت عادت وTRIZ وجود دارد. در زیر، برخی از اشتراکات این دو را مورد بررسی قرار می دهد.

هفت عادت مردمان موثر، برگرفته از کتاب استفان کاوی، به قرار زیرند:
عامل بودن؛
شروع از پایان درذهن؛
نخست به اولین ها پرداختن؛
برنده - برنده اندیشیدن؛
اول فهمیدن و سپس فهماندن؛
هم افزایی (سینرژی)؛
اره تیزکردن (پیشرفت مستمر و فرایندهای پیشرفت).
در این کتاب، هفت عادت یک سیر تحولی را از رشد شخصی (سه عادت اول) تا کار گروهی/ همکاری / ارتباطات (سه عادت بعد) به دوباره سازی همه عادات (عادت هفت) طی می کنند.
در زیر، هریک از این عادتها را مبتنی بر ارتباطشان با این تئوری بررسی می کنیم.
1 - عامل بودن: نخستین عادت، توجه به حق انتخاب است. مهمترین ایده پنهان پشت این عادت این است که در یک شرایط مشخص، چه آن را خوشایند فرض کنیم چه ناخوشایند و طردشده در نظرش بگیریم، ما اجازه انتخاب داریم که چطور با موضوع برخورد کرده و به آن بپردازیم. اگر کسی در خیابان یک بزرگراه به یکباره جلو ما بپیچد، احساس عصبانیت نسبت به شخص خاطی در ما برانگیخته می شود. اما توجه داشته باشیم که این واکنش، خود یک انتخاب است. به استناد کتاب، واکنش بسیار موثرتر، گزینش واکنــش مخالف و بروز عکس العملی برخلاف عادت یا احساس طبیعی است. بااین رویکرد ما می توانیم نسبت به هرچیز منفی، محرکی مثبت نشان دهیم و زندگی شادتر و پرثمرتری داشته باشیم.

صرف کردن انرژی برای عصبانیت، اگر توان غلبه برشرایط و نفوذ بر جایگاه غالب را نداشته باشیم، حرکتی پوچ و بیهـوده است. حلقه های نگرانی و حلقه های نفوذ یکی از تصویرهای مفید است (شکل 1). 



درون حلقه نفوذ، چیزهایی است که ما توانایی تغییر آنها را داریم. درون حلقه نگرانی چیزهایی است که باید نگرانشان باشیم، اما قدرت نفوذ و غلبه بر آنها را نداریم، مثل آن راننده ای که راه ما را می بندد. عامل بـــودن، می گوید که وقتمان را در حلقه نگرانیها تلف نکنیم و به جای آن حلقه نفوذمان را بشناسیم و آن را توسعه بدهیم.

اصل شماره 22 TRIZ، تبدیل ضرر به سود، در‌برگیرنده مفهوم عادت عامل بودن است. همچنین مفهوم توفیق اجباری و استفاده از منابع را نیز می توانیم برای این عادت عنوان کنیم.

اصل 22. تبدیل ضرر به سود: 1 - احراز یک اثر مثبت با به کارگیری اثر زیان بار یا عامل زیان بار محیطی؛
2 - از میان برداشتن یک عامل زیانبار توسط عامل زیان بار دیگر؛ 3 - خروج از حالت ضرر باافزایش درجه زیان باری.
2 - شروع از پایان، در ذهن: عادت دوم ما را تمرین می دهد تا پیش بینی کنیم که آینده موضوع موردنظرمان چگونه خواهد بود و یادآور این ضرب المثل قدیمی است که اگر نمی دانید کجا می خواهید بروید، همه راهها شما را به مقصد می رساند«. شروع ذهنی از پایان می گوید که آنچه می خواهید بدان برسید را تجسم کنید. ایده ادوارد دوبونو و آنچه که درTRIZ آن را با عنوانIFR (نتیجه نهایی ایده ال) می شناسیم نیز از آنجا که با حرکت به سوی عقب از آینده تا به امروز ما را به مقصد راهنمایی می کند، بسیار به این عادت شباهت دارد. چیزی که با کمک نتیجه نهایی ایده ال به آن معنا می بخشیم با تمام مزایا و ویژگیها، مثبت و بدون هرگونه عیب یا ضرری همان چیزی است که استفان کاوی در تشریح عادت دوم در کتاب خود بیان داشته است.

تعریف IFR (نتیجه نهایی ایده آل): برای انجام یک کارکرد خاص، سیستم های متفاوتی وجود دارد ولی از میان تمام سیستم هایی که کارکرد مورد نظر را انجام می دهند، سیستمی بهتر است که به کمترین منابع برای ساخت، عملیات و نگهداری نیاز داشته باشد.

سیستم ایده آل سیستمی است که هیچ گونه وجود فیزیکی نداشته باشد اما کارکرد اصلی خود را انجام دهد.
3 - نخست به اولین ها پرداختن: عادت سوم به طور مشخص به روشها و راههای رسیدن به تجسم تعریف شده در عادت دوم پرداخته است. به این ترتیب که به سمت عمل کردن گام بر می داریم. در نگاه اول، این عادت با تئوری حل مسئله به روش ابداعی ارتباط قوی ندارد اما ماتریس معروف اهمیت - اضطرار که در کتاب کاوی تشریح شده است، بسیار به TRIZ نزدیک است. ایده اصلی این عادت، پرداختن و تمرکز بر موارد مهم و خصوصاً موارد غیراضطراری است. 

TRIZهنگامی که به حرکتها و جابه جائیهای غیرقابل شمارش در مسیر رسیدن به نتیجه نهایی ایده ال می پردازد، بسیار قوی می نماید. به عبارت دیگر این تئوری به ما در تشخیص و تمیز دادن بین نسبتاً خوبها و خوبها و تشخیص مهم اما غیراضطراری کمک می کند.

برخی از روشهای رسیــــدن به بهترین راه حل در این تئوری، مانند افـزایش درجه ایده الی، رفع تضادها، استفاده از منابع موجود بدون افزودن منبع جدید، به ما کمک می کنند تا تشخیص دهیم کدام راه حل قوی تر و ثمربخش تر از بقیه است.

4 - برنده - برنده اندیشیدن: از منظر یک عادت فردی مرتبط با دیگران، عادت برنده - برنده اندیشیدن بسیار بهTRIZ نزدیک است. 
مردمان موثر، تفکر برنده - برنده دارند؛ همان طور که این تئوری به ما کمک می کند تا به وسیله روشهای نظام یافته به راه حل برنده - برنده دست یابیم. دو چیزی که بسیار به یکدیگر نزدیک و متصل هستند.
به عنوان مثال، مذاکره بین دو نماینده از دو سازمان را تصور کنید. تصور مرسوم آن است که دو فرد مقابل هم و در دوســـــــوی میز می نشینند و به گفت وگو می پردازند. این در حالی است که در یک مذاکره با منطق بـــــرنده - برنده، هردو طرف به یک سمت میز می آیند و با نشستن در کنار هم، فارغ از دغدغه اینکه صرفاً هریک چه منافعی از دیگری عایدش خواهد شد، به افق گسترده دنیای امکان پذیرها و منــــافع ناشی از همراهی یکدیگر می اندیشند.

5 - اول فهمیدن و سپس فهماندن : SCREEN) یا اپراتور سیستمی قابل ادراک است.

عادت پنجم می گوید که پیش از توجه به دیدگاه خودمان، به موضوع از دید دیگران نیز بنگریم.

اصل 13 . معکوس کردن : 1 - به جای اقدام مستقیمی که مسئله دیکته می کند، اقدام عکس آن را انجام دهید؛
2 - قسمت مورد نظر شیء را متحرک سازید؛ محیط خارجی شیء متحرک را تغییر دهید و بخش متحرک را ثابت و بخش ثابت را متحرک کنید؛ 3 - شیء را وارونه کنید.
6 - هم افزایی: عادت هم افزایی، علاقه مندی به مفهوم ارزشمندتر بودن جمع از مجموع ارزشهای هریک از اجزای تشکیل دهنده آن است. متاسفانه امروزه هم افزایی به یک واژه کلیشه ای تبدیل شده است.
ایده دستیابی به منابعی که پیش از این به آن دست یافته نشده است، زمانی که ما دو گروه متفاوت را در کنار هم قرار می دهیم خوشبختانه هنوز یک روش موثر و کارآمد در دستیابی به راه حلهای قدرتمند است. ارتباط اصلی این عادت با TRIZ استفاده از اصول 5و6 آن است.
در کتاب استفان کاوی، عادت ششم به کارگیری توام پنج عادت پیشین است. بنابراین، این عادت به تنهایی شامل تمام اجزای آنها نیز می شود. از دیدگاه این تئوری، این عادت نمایانگر اهمیت ادغام کردن سیستم ها براساس اصلهای 5 و 6 TRIZ وقانون حرکت از یک سیستم تکی، به دوتایی و چندتایی به منظور دستیابی به راه حلهای موثر و مفیدتر است.
اصل 5 . یکپارچه کردن: 1 - اجسام مشابه یا اجسامی راکه برای انجام عملکردهای پیاپی در نظر گرفته شده اند، به صورت مکانی با هم ترکیب کنید؛
2 - عملکردهای مشابه یا پیاپی را به صورت زمانی با یکدیگر ترکیب سازید. اصل 6 . جامعیت یا عمومیت دادن: به منظور رفع نیاز به چند جسم، یک جسم می تواند عملکردهای چندگانه ای داشته باشد.
قانون حرکت از یک سیستم تکی به دوتایی و چندتایی: یک سیستم فنی در طول عمر خود، برای کسب خواص مثبت بیشتر با یک سیستم فنی دیگر و یا چندسیستم فنی دیگر ترکیب شده و سیستم جدیدی ایجاد می گردد و سپس در مرحله مشخصی از رشد، سیستم فنی بزرگ شده به یک سیستم فنی فشرده با حفظ تمام خواص مثبت کسب شده قبلی، تبدیل می گردد

7 - اره تیزکردن: عادت اره تیزکنی، به مـــــا می گوید که در مقایسه سفر با مقصد، اهمیت سفرکردن را بدانیم. مردمان موثر براساس این عادت، مردمانی هستند که به طور مداوم بازنگری و نوسازی آنچه را انجام می دهند و روش آن را مدنظر قرار می دهند. پیوند اصلی این عادت باTRIZ طبیعت چرخه ای فرایند حل مسئله است. به عنوان مثال، ایده زنجیره تضاد بیانگر ظهور مداوم تضادها و راه حلهای برطرف کردن آنها به عنوان ابزار اولیه پیشرفت سیستم است. عادت اره تیزکردن در مقایسه با TRIZ همانند استفاده از ایده زنجیره تضادها در فرایند حل مسئله است. 



به کارگیری همه عادتها
اگر تئوری روش ابداعی حل مسئله را عصاره بهترین روشها فرض کنیم، در این صورت تمام مزایای هفت عادت نیز باید در آن موجود باشد، یا آنکه باید در این فلسفه یا متد، یکجا جمع شده باشد. به عبارت دیگر، همه آنچه در هفت عادت مردمان موثر شرح داده شده است. ما به ازایی این تئوری دارد. برای جمع بندی بحث، در جدول شماره یک به مطابقت هفت عادت وTRIZ پرداخته شده است: 

نتیجه گیری
آن چنــــان که از مطالب بالا برمی آید، می توان هریک از هفت عادت ذکر شده را به طور معادل بااستفاده از یک و یا چنداصل و یا قانون مطرح شده توسطTRIZ تعریف کرده و آنها را در حل مسایل و پیش بینی آینده به کار گرفت. به عبارت دیگر، هرآنچه که از آن به عنوان عادات مردمان موثر یاد شده است، معادلی در ایــــــن تئوری دارد که این خود می تواند گواهی بر جامعیت این فلسفه و متدولوژی و توانائیهای گسترده آن در سطوح و زمینه های مختلف باشد. 

منابع و ماخذ
1 - خبرنامه شرکت CREAX ، اکتبر 2001؛
2 - جزوه آموزشی کارگاه سطح یک TRIZ، موسسه مطالعات نوآوری و فناوری ایران، 1382؛
3 - کتاب الگوریتم نوآوری، ترجمه و تالیف دکتر محمد حسین سلیمی، مهندس حسین ایران منش، مهندس حمیدرضا شهابی حقیقی، موسسه مطالعات نوآوری و فناوری ایران، 1381؛
4 - WWW.TRIZ-JOURNAL.COM.
5 - D.MANN, S.DEWOLF, TRIZ COMPANION, CREAX PUBLISHING, 2002.
محمود کریمی : کارشناس ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت ایران سیده نونا میرخانی: کارشناس مهندسی صنایع از دانشگاه الزهرا

!! نوشته شده توسط محمدرضا | ۱۱:٤۸ ‎ب.ظ | ۱۳۸۸/٥/۱۳ نظرات ()

عکس: مراسم تنفید احکام روسای جمهوری اسلامی ایران

 

• عکس: مراسم تنفید احکام روسای جمهوری اسلامی ایران

 

 

 تماشاگران را ببینید و لذت ببرید| www.tamashagaran.ir | برای تمام سنین و سلیقه ها...کلیک کنید تا باور کنید

 

 تماشاگران را ببینید و لذت ببرید| www.tamashagaran.ir | برای تمام سنین و سلیقه ها...کلیک کنید تا باور کنید

 

 تماشاگران را ببینید و لذت ببرید| www.tamashagaran.ir | برای تمام سنین و سلیقه ها...کلیک کنید تا باور کنید

 

 

 

 

 

 

 تماشاگران را ببینید و لذت ببرید| www.tamashagaran.ir | برای تمام سنین و سلیقه ها...کلیک کنید تا باور کنید

 تماشاگران را ببینید و لذت ببرید| www.tamashagaran.ir | برای تمام سنین و سلیقه ها...کلیک کنید تا باور کنید

 تماشاگران را ببینید و لذت ببرید| www.tamashagaran.ir | برای تمام سنین و سلیقه ها...کلیک کنید تا باور کنید

 تماشاگران را ببینید و لذت ببرید| www.tamashagaran.ir | برای تمام سنین و سلیقه ها...کلیک کنید تا باور کنید

 تماشاگران را ببینید و لذت ببرید| www.tamashagaran.ir | برای تمام سنین و سلیقه ها...کلیک کنید تا باور کنید

 تماشاگران را ببینید و لذت ببرید| www.tamashagaran.ir | برای تمام سنین و سلیقه ها...کلیک کنید تا باور کنید

!! نوشته شده توسط محمدرضا | ٥:٥٠ ‎ب.ظ | ۱۳۸۸/٥/۱٢ نظرات ()

بیانات مقام معظم رهبری در هنگام تنفیذ حکم ریاست جمهوری احمدی نژاد

+ بیانات مقام معظم رهبری در هنگام تنفیذ حکم ریاست جمهوری احمدی نژاد

سلامبیانات در مراسم تنفیذ حکم آقای احمدى‏نژاد‏ سال 84

بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحیم‏

مراسم تنفیذ حکم آقای احمدى‏نژاد‏ سال 84

امروز به فضل و توفیق الهى، براى ملت ایران روز مبارکى است. رحمت پروردگار، پاداش شایسته‏ى مجاهدت ملت ایران بود. ملت عزیز ما، این نوبت هم مثل دفعات گذشته، در وقتِ لازم و در لحظه‏ى نیاز، حضور خود را قدرتمندانه نشان دادند. بنده به عنوان خدمتگزار ملت، وظیفه‏ى خود مى‏دانم بار دیگر از آحاد این ملت عزیز و بزرگ صمیمانه تشکر کنم و از خداوند متعال و الطاف کریمانه‏ى او به‏خاطر توفیقى که به ملت ما داد، سپاسگزارى کنم و جبهه‏ى سپاس بر درگاه پروردگار بسایم.

نعمت بزرگ حضور مردم، هدیه‏ى انقلاب به ماست. قرنهاى متمادى در کشور ما سپرى شد؛ حکومت‏هایى آمدند و رفتند، بدون این‏که مردم کوچکترین نقشى در تعیین این دولتها و گزینش آنها داشته باشند. انقلاب میدان را براى مردم ما باز کرد. مردم‏سالارى در کشور ما، یک مردم‏سالارىِ حقیقىِ متکى به ایمان است. مردم از روى احساس وظیفه‏ى دینى است که در عرصه‏ى انتخابات وارد مى‏شوند و طبق تشخیصِ خود گزینش مى‏کنند و رأى خود را به صندوق مى‏اندازند.

انتخابات نهم هم مثل انتخابات‏هاى قبل، بحمداللَّه پُرشور و سالم و افتخارآمیز برگزار شد. البته دشمنان ملت ما - که باید گفت دشمنان اسلام - حاضر نیستند به وجود این مردم‏سالارىِ سالم اعتراف کنند. هرچه توانستند، تلاش کردند شاید انتخابات را بى‏رونق کنند. تبلیغاتچى‏هاى وابسته‏ى به مراکز قدرت، از مدتها پیش از انتخابات، با لحن‏هاى گوناگون، فضا را از هیاهوى مخالفت با انتخابات پُر کردند؛ سعى مى‏کردند مردم را ناامید کنند؛ مردم را از حضور در این میدان شرف و افتخار منصرف کنند. آخرینِ آنها حرکت گستاخانه و البته ابلهانه‏ى رئیس‏جمهور امریکا بود که روز قبل از انتخابات به مردم ما صریحاً توصیه کرد که در انتخابات شرکت نکنند! ملت ما استقلال خود، هوشمندى خود، شجاعت خود، دلسوزى و پایبندى خود به منافع ملى را در این نوبت هم مثل نوبت‏هاى دیگر نشان داد.

رئیس جمهور محترم ما امروز سخنان خوبى بیان کردند. تکیه‏ى بر عدالت، اساسى‏ترین و محورى‏ترین اصلِ یک حرکت الهى است؛ ادامه‏ى کار همه‏ى انبیا و مصلحان بزرگ تاریخ است

حقاً و انصافاً در مقابل هوشیارى و وقت‏شناسىِ این ملت، انسان احساس تواضع و خضوع مى‏کند. این ملت، ملت شجاع و بیدار و با ایمان و پُرانگیزه‏یى است؛ بگذارید دشمنان این ملت هر چه مى‏خواهند، بگویند. این ملت راه خود را پیدا کرده است و با همت والا در این راه به پیش مى‏رود. سردمداران استکبار جهانى بعد از انتخابات هم از تخریب وجهه‏ى انتخابات ایران دست برنداشتند. یک مسؤول امریکایى گفت ما دمکراسى ایران را قبول نداریم! این‏گونه صدور تصمیم درباره‏ى ملتها، خوى استکبارىِ ناپسند و پلیدى است که متأسفانه امروز شیطان بزرگ به آن گرفتار است. ملت ایران هم دمکراسى آنها را قبول ندارد. دمکراسى‏یى که پول سرمایه‏داران صهیونیست حرف اول را در آن مى‏زند، چه افتخارى مى‏تواند داشته باشد و چه چیزى را مى‏تواند به مردم دنیا تعلیم دهد؟ دمکراسى حقیقى، مردم‏سالارىِ برخاسته‏ى از دین و ایمان است. انگیزه‏ى مردم، برخاسته‏ى از دین، از احساس مسؤولیت و از احساس تکلیف ملى و دینى است؛ لذا وارد میدان مى‏شوند و در میان نامزدهاى مختلف، گزینه‏ى خودشان را انتخاب مى‏کنند. رئیس‏جمهورى که با چنین آرائى سر کار مى‏آید، وامدار هیچ کس جز خدا و مردم نیست؛ این معناى مردم‏سالارى است. ملت عزیز ما این نعمت الهى را قدر بدانند؛ بر آن پاى بفشارند و تأثیر و حضور خودشان را در میدان‏هاى گوناگونِ تعیین سیاست‏هاى کشور و گزینش مدیران عالى‏رتبه همچنان حفظ کنند.

رئیس جمهور محترم ما امروز سخنان خوبى بیان کردند. تکیه‏ى بر عدالت، اساسى‏ترین و محورى‏ترین اصلِ یک حرکت الهى است؛ ادامه‏ى کار همه‏ى انبیا و مصلحان بزرگ تاریخ است. البته عدالت دشمنانى دارد. همه‏ى کسانى که نانشان در بى‏عدالتى است، با عدالت دشمن‏اند. همه‏ى کسانى که با قلدرى و زورگویى - چه در صحنه‏ى ملى، چه در صحنه‏ى بین‏المللى - تغذیه مى‏شوند، با عدالت مخالفند. عدالت، شعار اصلى و هدف بزرگ انقلاب اسلامى و نظام جمهورى اسلامى بوده و هست.

بعضى مى‏خواهند با عنوان تندروى، عدالت را متهم و محکوم کنند. عدالت، تندروى نیست؛ حق‏گرایى است؛ توجه به حقوق آحاد مردم است؛ جلوگیرى از ویژه‏خوارى است؛ جلوگیرى از تجاوز و تعدى به حقوق مظلومان است. در یک کشور کسان زیادى پیدا مى‏شوند که اگر دستگاه مسؤولِ قانونى به مدد آنها نشتابد، در امواج درگیرى‏هاى گوناگون لگدمال مى‏شوند. وظیفه‏ى دولتِ عدالتمدار، توجه ویژه به قشر محرومین است. عدالت را نباید تندروى و مخالفت با شیوه‏هاى علمى دانست. با استفاده از همه‏ى شیوه‏هاى عالمانه و با تدبیر مى‏توان عدالت را در جامعه مستقر کرد.

اهدافى که مطرح شده است، اهداف والایى است. این اهداف با حرکت مستمر، با کار و تلاش مداوم، با به‏کارگیرى همه‏ى نیروهاى مستعد و بانشاطى که در کشور ما بحمداللَّه فراوان هستند، امکان‏پذیر است. البته نباید شتابزدگى کرد. من، هم به رئیس جمهور محترم عرض مى‏کنم که از شتابزدگى اجتناب شود، آرمانها با جدیت تعقیب شود، اما هیچ‏گونه شتابزدگى به‏وجود نیاید؛ هم به مردم عزیزمان توصیه مى‏کنم که در درخواست‏ها شتابزدگى را اعمال نکنند. دولت محترم و خدمتگزار با برنامه‏ریزى صحیح، به همان کیفیتى که در سند چشم‏انداز بیست ساله تصویب شده و سیاست‏هایى که اعلام شده است - که جهت این سیاست‏ها هم عدالت، رفاه عمومى و توسعه‏ى علمى و فنى و همه‏جانبه و عدالت‏محور است - در این جهت حرکت کند. دستیابى به این اهداف والا، دور از دسترس نیست. با تلاش، با توکل به خدا، با تکیه‏ى به مردم، با استفاده از نیروهاى بانشاطى که در جامعه‏ى جوان ما بحمداللَّه فراوانند، مى‏توان به این هدفها دست یافت.

نعمت بزرگ حضور مردم، هدیه‏ى انقلاب به ماست

استفاده‏ى از شیوه‏هاى علمى، کار لازمى است. البته علم نباید اشتباه بشود با نسخه‏هاى وارداتى که اغلب آنها منسوخ است؛ چه در زمینه‏ى اقتصاد، چه در زمینه‏ى مسائل فرهنگى، چه در زمینه‏هاى گوناگون. بعضى‏ها دوست دارند امروز ما نسخه‏هاى منسوخ و از دور خارج شده‏ى غربى‏ها را بار دیگر در این‏جا براى خودمان دستورالعمل علاج به حساب بیاوریم. نه، شیوه‏هاى پیشرفته، شیوه‏هاى نو و با تکیه‏ى به فهم و درک و نیاز ایرانى، استفاده‏ى از علم و توجه به نیاز داخل و اقتضائات کشور مى‏تواند راه درست را به ما نشان دهد و ما را پیش ببرد. ما در زمینه‏ى علم باید حرکت خود را جدى کنیم؛ در پیوند علم و صنعت و فناورى کار کنیم؛ در پیدا کردن شیوه‏هاى توزیع عادلانه‏ى امکانات تلاش و فکر کنیم؛ بهترین و آسان‏ترین و عملى‏ترین شیوه‏ها را انتخاب کنیم و به‏طور جدى وارد شویم.

انتظار مردم از دولت و رئیس‏جمهور منتخب این است که تلاش و جدیت کنند. تصور بنده - با شناختى که در طول این مدت از احساسات مردم دارم - این است که مردم مایلند تلاش و کار و قاطعیت و جدیت را در عمل مسؤولان مشاهده کنند.

گاهى نتیجه‏یى دیر به دست مى‏آید. بعضى از اهداف، کارِ یک سال و دو سال نیست؛ تلاش مستمرى لازم دارد. همین قدر که مردم ببینند مسؤول عالى کشور و دیگر مسؤولان دارند کار و تلاش مى‏کنند، خشنود و راضى مى‏شوند. مردم از ما کار لازم دارند؛ خدمت مى‏طلبند و توقع دارند؛ و حق به جانب آنهاست.

در زمینه‏ى سیاست بین‏الملل، همچنان که دولتهاى قبلى اعلام کردند و بعداً هم همین‏طور خواهد بود، ملت ایران یک ملت صلح‏طلب است. ملت ایران سرِ ستیزه‏گرى با هیچ ملتى را ندارد. شما ببینید در تاریخ جمهورى اسلامى و حتّى در تاریخ گذشته‏ى ملت ایران، همیشه جنگهایى که اتفاق افتاده است، ملت ایران در موضع دفاع از مرز خود، از حقوق خود و از استقلال خود بوده. ما به هیچ کشور و هیچ ملتى تعرض نکرده‏ایم؛ ما از حقوقِ خود قدرتمندانه دفاع کرده‏ایم و باز هم دفاع مى‏کنیم. این را همه‏ى قدرتمداران و مستکبران عالم - بخصوص شیطان بزرگ، امریکا - بدانند؛ ملت ایران به هیچ قدرتى باج نخواهد داد. مسؤولان کشور حق ندارند از حقوق ملت صرف‏نظر کنند. ما چنین حقى نداریم. جایگاه ما، جایگاه دفاع از حقوق ملت است؛ بنابراین از حقوق سیاسى و اقتصادى‏شان باید دفاع کنیم؛ جایگاه شایسته‏ى آنها را بایستى در دنیاى امروز و در روابط بین‏الملل حفظ کنیم. بحمداللَّه نظام جمهورى اسلامى نشان داده است که این کارایى را دارد. ملت ما امروز، هم در صحنه‏ى بین‏المللى و در صحنه‏ى جهانى، و هم در منطقه جایگاه ممتاز و شایسته‏یى دارد و این را روزبه‏روز بیشتر خواهد کرد.

ما به همسایگانِ خود احترام مى‏گذاریم و طرفدار ارتباطات برادرانه و صمیمانه‏ى با کشورهاى همسایه و همچنین با کشورهاى برادر و مسلمان و کشورهاى دوست در این منطقه و مناطق دیگر هستیم. ملت ایران قدرت و اقتدار و توانایى خود را در راه تضعیف ملتها و کشورهاى دیگر به کار نخواهد برد؛ در راه حفظ منافع خود به کار خواهد برد و به فضل و توفیق الهى در این زمینه قدرتمندانه عمل خواهد کرد.

من به رئیس جمهور محترم برادرانه توصیه مى‏کنم؛ در همه‏ى حالات، همین احساسى را که امروز بیان کردید - احساس خدمتگزارى به مردم - براى خودتان حفظ کنید. قدرت اگر با هدفِ خدمت به مردم باشد، عبادت است. شاید هیچ عبادتى بالاتر از عبادتِ مسؤولى نیست که به خاطر تلاش و خدمت به مردم، از راحت و آسایش و امنیتِ خود صرف‏نظر مى‏کند. این روحیه‏ى خدمتگزارى، خاکسارى، تواضع در مقابل مردم و شناخت عظمت مردم را براى خودتان حفظ کنید، که این نعمت بزرگى است. از خداى متعال لحظه‏یى غافل نشوید. این توفیقات به فضل و لطف الهى به ما داده مى‏شود. باید خود را قابل رحمت و تفضلاتِ روزافزون الهى کنیم. با یاد خدا و با توکل به خدا و با اخلاص در عمل، باید بتوانیم جلب رحمت الهى بکنیم. اگر جلب رحمت الهى شد، همه‏ى مشکلات آسان مى‏شود و موانع از سر راه برخواهد خاست. اگر صادقانه در راه خدا کار کنیم، خداى متعال به ما کمک خواهد کرد. اگر هدفِ قدرت، منافع مادى شد، قدرت، بزرگترین وزر و وبال براى انسان خواهد بود. کسانى که قدرت و منصب و مقام را براى بهره‏مندى‏هاى خود، پُر کردن کیسه‏هاى خود و دنیاى خود مى‏طلبند، آن‏جایى که منافع آنان با منافع مردم اصطکاک پیدا مى‏کند، نمى‏توانند به نفع مردم کار کنند. قدرت به خودى خود نه نعمت است، نه نقمت؛ اگر براى خدا و براى خدمت شد، نعمت است؛ اگر براى دستاوردهاى مادى و ارضاى هوس‏هاى انسانى شد، مى‏شود نقمت.

من به رئیس جمهور محترم برادرانه توصیه مى‏کنم؛ در همه‏ى حالات، همین احساسى را که امروز بیان کردید - احساس خدمتگزارى به مردم - براى خودتان حفظ کنید. قدرت اگر با هدفِ خدمت به مردم باشد، عبادت است

امیرالمؤمنین (علیه‏الصّلاةوالسّلام) به ابن‏عباس فرمود: ارزش ذاتى حکومت براى من از این کفش وصله‏خورده کمتر است - «الّا ان اقیم حقاً» - مگر این‏که حقى را اقامه کنم؛ آن وقت قدرت ارزش پیدا مى‏کند. امیرالمؤمنین با معارضانِ همین قدرت به جنگ برمى‏خیزد. قدرتى که براى عدالت و حقیقت است، ارزشمند است؛ این نعمت خداست؛ منتها شیطان باید ما را دچار تسویل نفسانى نکند. نباید اهواء و هوس‏هاى خودمان را به اشتباه جاى آرمانها بگذاریم و خود را توجیه کنیم. به انتقادها و عیوبى که براى ما مى‏شمارند، گوش فرا دهیم و خود را اصلاح کنیم تا وقتى‏که با خداى متعال ملاقات مى‏کنیم، بتوانیم عذر تقصیر داشته باشیم - ما که از تقصیر و قصور خالى نیستیم - بگوییم پروردگارا! ما تلاش و مجاهدت کردیم و آنچه از دست ما برآمد، انجام دادیم؛ نتیجه این شد. اگر نیت خالص شود، این ممکن خواهد شد. اگر نیت خالص نشود، دشوار است که انسان جواب مظالم فراوانى را که در یک جامعه اتفاق مى‏افتد و مسؤولان بالاى کشور - خود بنده و دیگر مسؤولان - خواه و ناخواه در مسؤولیت آنها شرکت و دخالت دارند، بتواند بدهد. انسان نمى‏تواند پیش خداوند متعال خود را از آنها تبرئه کند.

بنده لازم مى‏دانم از رئیس جمهور قبلى‏مان - جناب آقاى خاتمىِ عزیزمان - و همکاران ایشان صمیمانه تشکر کنم. در این هشت سال جناب آقاى خاتمى و همکارانشان تلاش باارزشى انجام دادند و خدماتى را تقدیم کردند. همه‏ى دولتهاى قبلى هم تلاش کردند. امروز کشور ما آمادگى‏هاى زیادى دارد؛ ظرفیت‏هاى فراوانى پیدا کرده؛ این ظرفیت‏ها را مى‏توان به چندین برابر افزایش داد و از آنها به نفع مردم و به نفع رفع فقر و محرومیت استفاده کرد. کار و تلاش، مقابله‏ى با فساد، منقطع نشدنِ خدمت و تلاش دایمى، رازى است که همه‏ى اینها را ان‏شاءاللَّه براى ما تأمین خواهد کرد.

پروردگارا! توفیقات خودت را بر رئیس‏جمهور محترم و مسؤولانى که اداره‏ى دولت را بر عهده خواهند گرفت، نازل بفرما. پروردگارا! ملت ایران را در همه‏ى میدان‏ها پیروز کن. پروردگارا! آنچه گفتیم، آنچه کردیم و آنچه در نیت ماست، همه‏ى آنها را براى خودت و در راه خودت قرار بده. پروردگارا! روح مطهر امام عزیز ما را - که سلسله‏جنبان این حرکت عظیم، آن روح بزرگ بود - با پیغمبران و اولیاى خودت محشور بفرما. پروردگارا! شهداى عزیز ما را با شهداى صدر اسلام محشور بفرما و به خانواده‏هاى آنها اجر شایسته کرامت فرما.

والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته‏

منبع:  پایگاه اطلاع رسانی دفتر  حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور

!! نوشته شده توسط محمدرضا | ۱٢:٥٦ ‎ق.ظ | ۱۳۸۸/٥/۱٢ نظرات ()

میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جــــــوان خجسته باد.

 

 

حضرت علی اکبر(ع) فرزند ابی عبدالله الحسین(ع) بنا به روایتی در یازدهم شعبان، سال 43 قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود.

پدر گرامی اش امام حسین بن علی بن ابی طالب(ع) و مادر محترمه اش لیلی بنت ابی مرّه بن عروه بن مسعود ثقفی است. مادر لیلی، میمونه دختر ابی سفیان و از طایفه بنی امیه می باشد.

بدین لحاظ، حضرت علی اکبر(ع) به سه طایفه معروف و مهم عرب پیوند پیدا کرده است.

از جانب پدر به طایفه خوش نام و شریف بنی هاشم و به بزرگانی چون پیامبراسلام(ص)، حضرت فاطمه زهرا(س)، امیرمؤمنان علی بن ابی طالب(ع) و امام حسین(ع) و از جانب مادر به دو طایفه بنی امیه و ثقیف و افرادی چون عروه بن مسعود ثقفی، ابی سفیان، معاویه بن ابی سفیان و ام حبیبه همسر رسول خدا(ص) ارتباط فامیلی و خویشاوندی پیدا نمود. به همین جهت وی مورد احترام و اطمینان کامل طوایف مزبور و اهالی مدینه بود. ابوالفرج اصفهانی از مغیره روایت کرد: روزی معاویه بن ابی سفیان به اطرافیان و هم نشینان خود گفت: به نظر شما سزاوارترین و شایسته ترین فرد امت به امر خلافت کی است؟ اطرافیان گفتند: جز تو کسی را سزاوارتر به امر خلافت نمی شناسیم! معاویه گفت: این چنین نیست. بلکه سزاوارترین فرد برای خلافت، علی بن الحسین(ع) است که جدّش رسول خدا(ص) می باشد و در وی شجاعت و دلیری بنی هاشم، سخاوت بنی امیه و فخر و فخامت ثقیف تبلور یافته است.

درباره شخصیت علی اکبر(ع) گفته شد، که وی جوانی خوش چهره، زیبا، خوش زبان و دلیر بود و از جهت سیرت و خلق و خوی و صباحت رخسار، شبیه ترین مردم به پیامبراکرم(ص) بود و شجاعت و رزمندگی را از جدش علی بن ابی طالب(ع) به ارث برده و جامع کمالات، محامد و محاسن بود.

بنا به نقل ابوالفرج اصفهانی، آن حضرت در عصر خلافت عثمان بن عفان (سومین خلیفه راشدین) دیده به جهان گشود. این قول مبتنی بر این است که وی به هنگام شهادت بیست و پنج ساله بود.

بنابراین، وی در مکتب جدش امام علی بن ابی طالب(ع) و در دامن مهرانگیز پدرش امام حسین(ع) در مدینه و کوفه تربیت و رشد و کمال یافت.

امام حسین(ع) در تربیت وی و آموزش قرآن و معارف اسلامی و اطلاعات سیاسی و اجتماعی به آن جناب تلاش بلیغی به عمل آورد و از وی یک انسان کامل و نمونه ساخت و شگفتی همگان، از جمله دشمنانشان را برانگیخت.

به هر روی، علی اکبر(ع) در ماجرای عاشورا حضور فعال داشت و در تمام حالات در کنار پدرش امام حسین(ع) بود و با دشمنانش به سختی مبارزه می کرد.

گفتنی است، با این که حضرت علی اکبر(ع) به سه طایفه معروف عرب پیوند و خویشاوندی داشته است، با این حال در روز عاشورا و به هنگام نبرد با سپاهیان یزید، هیچ اشاره ای به انتسابش به بنی امیه و ثقیف نکرد، بلکه هاشمی بودن و انتساب به اهل بیت(ع) را افتخار خویش دانست و در رجزی چنین سرود:

أنا عَلی بن الحسین بن عَلی نحن و بیت الله اَولی بِالنبیّ

أضرِبکُم بِالسّیف حتّی یَنثنی ضَربَ غُلامٍ هاشمیّ عَلَویّ

وَلا یَزالُ الْیَومَ اَحْمی عَن أبی تَاللهِ لا یَحکُمُ فینا ابنُ الدّعی

وی نخستین شهید بنی هاشم در روز عاشورا بود و در زیارت شهدای معروفه نیز آمده است: السَّلامُ علیکَ یا اوّل قتیلٍ مِن نَسل خَیْر سلیل.

علی اکبر(ع) در نبرد روز عاشورا دویست تن از سپاه عمر بن سعد را در دو مرحله به هلاکت رسانید و سرانجام مرّه بن منقذ عبدی بر فرق مبارکش ضربتی زد و او را به شدت زخمی نمود. آن گاه سایر دشمنان، جرأت و جسارت پیدا کرده و به آن حضرت هجوم آوردند و وی را آماج تیغ شمشیر و نوک نیزه ها نمودند و مظلومانه به شهادتش رسانیدند.

امام حسین(ع) در شهادتش بسیار اندوهناک و متأثر گردید و در فراقش فراوان گریست و هنگامی که سر خونین اش را در بغل گرفت، فرمود: عَلَی الدّنیا بعدک العفا.

در مورد سنّ شریف وی به هنگام شهادت، اختلاف است. برخی می گویند هجده ساله، برخی می گویند نوزده ساله و عده ای هم می گویند بیست و پنج ساله بود.

اما از این که وی از امام زین العابدین(ع)، فرزند دیگر امام حسین(ع) بزرگتر یا کوچک تر بود، اتفاقی میان مورخان و سیره نگاران نیست. ولی روایتی از امام زین العابدین(ع) نقل شد که دلالت دارد بر این که وی از جهت سن کوچکتر از علی اکبر(ع) بود. آن حضرت فرمود: کان لی اخ یقال له علیّ، اکبر منّی قتله الناس …

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

با یک روز اختلاف
روز جوان در ایران با روز جهانی جوان همزمان شد

امروز 12 اگوست مصادف با روز جهانی جوان است و این در حالی است که فردا در ایران و همزمان با 11 شعبان روز تولد حضرت علی اکبر (ع) به عنوان روز جوان نام گرفته است.

روز جهانی جوان با روز جوان در ایران با یک روز اختلاف تقریبا همزمان شده است.

 

به گزارش باشگاه جوانی برنا، امروز 12 اگوست مصادف با روز جهانی جوان است، این در حالی است که فردا در ایران و همزمان با 11 شعبان روز تولد حضرت علی اکبر (ع) به عنوان روز جوان نام گرفته است.

 

روز جهانی جوان به ابتکار سازمان ملل متحد نام گذاری شده و شعار این روز "جوانان و تغیرات آب و هوائی، زمان عمل فرا رسیده است"، می باشد.

 

در ایران شعار روز جوان "یک سبد گفتگوی دوستانه، هدیه به فرزندانمان" نام گرفته که مسئولان سازمان ملی جوانان دلیل این نامگذاری را افزایش عاطفه و پیوند خانواده ها و فرزندان عنوان کرده اند.

 

سازمان ملل متحد نیز دلیل نامگذاری روز جهانی جوان را خطر تغیرات آب و هوائی و پیامد های نگران کننده آن اعلام کرده است. این ارگان بین المللی از جوانان جهان خواسته به این منظور وارد عمل شوند.

 

همزمانی 12 آگوست روز بین المللی جوان با روز جوان در ایران به این لحاظ حائز اهمیت است که میلاد حضرت علی اکبر (ع) هر ساله بر حسب سال قمری با یک روز مشخص همزمان نیست اما امسال تقارن 11 شعبان و 12 آگوست همزمانی روز جوان در جهان و ایران را به همراه داشته است.

 

 

 

!! نوشته شده توسط محمدرضا | ۱:۳٩ ‎ب.ظ | ۱۳۸۸/٥/۱۱ نظرات ()